روايات

رواية طوق الحب الفصل السابع 7 بقلم هدير عبدالعليم

رواية طوق الحب الفصل السابع 7 بقلم هدير عبدالعليم

رواية طوق الحب الجزء السابع

رواية طوق الحب البارت السابع

رواية طوق الحب الحلقة السابعة

سيف بصدمة: أنتوا إزاى هنا؟!

ندى بضحك: زى ما أنت هنا

سيف : أنا جاي أشوف رنا لأنها تعبانة

ندى : و إحنا جايين نطمن على النونو

سيف بسعادة: بجددد .. رنا أنتِ حامل ؟

رنا بكسوف: بيقولوا هتكون خال قريب

سيف : بجددد دا أجمل خبر سمعته

رنا: حبيبي .. المهم بقولك..

سيف : هو فيه أهم من إنى هكون خال!!!!؟؟

رنا بضحك : اه فيه رغد يا بيه

سيف : الساعه ٩ تفتكري فيه وقت نروح؟!

رنا : ماما بقولك..

ماما بعصبية : أنا مش هروح يا رنا

رنا : خلاص تمام .. أنا هاجي معاك يا سيف

ندى : رنا الدكتور قال أيه.. قال محتاجه راحه أول شهرين

رنا : لازم أروح.. مش هينفع تضيع منك يا سيف .. أنا رايحه ألبس

ندى : ماما بالله عليكِ يلا بقا .. و أنا هروح معاكِ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماما بتردد : لا لا خليكِ مع أختك.. وأنا هروح مع سيف

ندى : يااها أخيراً.. يلا بسرعة لان الوقت متأخر

سيف بسعادة: دقيقه و أكون جهزت العربية

( كان أجمل طريق فى حياتي .. و كم لا يوصف من السعادة و الأمل ان كل حاجه هتكون كويسه »» لا لا مش كل حاجه لان لسه فيه مشاكل كتير هتحصل مع سليم .. بس مش مهم الأهم دلوقتى عمى يوافق)

^^ فى بيت رغد^^

ماما : طلباتكم أيه؟

عمى : مفيش طلبات غير ان بنتي تعيش فى أمان.. و إنكم تتعاملوا معها انها بنتكم

ماما : أكيد طبعاً.. دى هتكون مرات الغالي .. و علشان تضمن حقها فا إحنا هنجيب دهب ب ١٠٠ الف و..

عمى : أيه مش هنسمع زغروطه

سيف بلهفة: يااها أخيراً.. يعنى كده حضرتك موافق!!؟؟

عمى ب إبتسامة: مش هلاقى أحسن منك ل رغد

سيف : رغد أنا مش مصدق أننا خلاص هنكون لبعض

رغد بضحك : ولا أنا مصدقة

سيف : تعبتيني

رغد بضحك: من النهارده مفيش تعب

ماما : ربنا يسعد ايامكم و حياتكم يارب

سيف بسعادة: يااارب يا ماما ياارب

( بدآ الفرح يملئ المكان .. و أول مره أفرح كده … و إللى كان مفرحني أكتر فرحه ماما بيا .. اتفقنا ان الشبكة بعد اسبوعين و الفرح هيكون بعد ست شهور .. )

^^فى بيت رنا ^^

ندى بتوتر : سيف !. سليم فوق

سيف : بيعمل أيه هنا؟

ندى : أتصل بيا .. و سألني أنتوا فين .. فقولتله أننا عند رنا .. فا جه .. علشان كده أتصلت ب ماما تيجوا بسرعة

سيف بعصبية: أنا مش هفضل طول حياتي خايف .. أنا هقوله

ماما بخوف : هتقوله أيه؟

( دخلت عندهم .. كأن جوايا شعور غريب ما بين التوتر والخوف و الشجاعه و .. بعد تنهيده » سليم كنت عايز أقولك..)

سليم : أنتوا كنتوا فين ؟

رنا : ماما كانت فى المطبخ و سيف لسه جاي من بره

سليم : جاي من أين أما النهارده مفيش شغل ؟و مكنش فى البيت

رنا: أكيد كان مع أصحابه او …

سيف : لا كنت عند رغد

سليم بدهشة: رغد مين؟

سيف : رغد خطيبتي

سليم بعصبية: إللى هو إزاى؟؟؟!!

سيف : ..

سليم : سيف أنت مستوعب بتقول أيه؟؟

( سيف , كأن جوايا خوف جدااا.. من إنى اترفض من شركتي .. و ان كل حاجه هتقف بمجرد ما سليم يعرف .. لكن كأن لازم كله يعرف إنى خطبت رغد .. البنت الوحيدة إللى حسيتها شبهي لازم أعرف كل الناس إنى لاقيت شريكه حياتى ..)

سليم : ماما أنتِ شايفه إبنك بيقول أيه؟

ماما :..

ندى : سليم كله وأحد حر.. أنت لما تيجي تتجوز أتجوز بنت وزير محدش هيكلمك

سليم بعصبية: بت أنتِ اسكتي خالص الحكاية مش ناقصكي

ندى : أنا مالى يا عم .. هو الحق فعلاً بقا بيزعل

سيف : أنا خلاص فرحي بعد ست شهور

سليم : أنا مستني بقا يوم الفرح علشان هعملك مفأجاة

سيف : أعمل إللى تعمله مش فارقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ندى : سليم أنت عرفت إنك هتكون خال ؟!

سليم بفرح : بجددد؟

رنا بكسوف : اه بجد

سليم بفرح : رنا عرفتي أمتي؟

رنا : لسه النهارده

سليم : بجد فرحت اووي

رنا : يلا بقا شد حيلك عايزينك تتجوز ؟

ماما : أنا مضيقه اووي ان سيف هيتجوز قبلك يا سليم .. ياها لو تشد حيلك و تتجوز بقا هفرح اووي

سليم : ان شاء الله قريب

سيف بضحك و غمزة : ألعب.. هتتجوز مين ؟!

سليم : أنت تسكت خالص

سيف : أنا ماشي يا عم

سليم: أحسن برضو

( سيف , مشيت بس كنت فرحان اووي .. كأن هاين عليا أرجع تانى أكمل حكايات مع رغد .. بس أهلها يقولوا أيه عليا , و كمان كنت نسيت أقولها تفك الحظر ..)

^^ بعد اسبوعين ^^

سيف : بكره شبكتي

رنا : سيف أوعى سليم يعرف

سيف : محدش يعرف .. لان محدش هيحضر غير أنا و ماما

ندى: و خطيبتك موافقة

سيف : اه موافقة.. بس بصراحة يعنى حقها تكون مضيقه شوية لأنها حتى مش هتقول ل أصحابه

رنا بعصبية: وأنا مش مع إللى أنت هتعمله ده.

سيف : ليه ؟!

ندى : مفيش بنت توافق ب إللى أنت عايزه ده .. حتى إحنا مش عارفين إنك عريس .. أنت متخيل !!!!!!

سيف : والله خايف عليها اووي .. خايف كل حاجه تبوظ

رنا : و آيه إللى هيبوظها

سيف : عارفين مين أكتر حد بقيت بخاف منه .. هو أكتر حد المفروض يكون سند ليا .. هو أكتر حد المفروض يفرح ل فرحتي و يزعل لزعلي …. انا مش بقيت بخاف غير من الناس القريية ..

رنا بعصبية : دا ليه كله ده ؟؟؟

ندى بدموع : تقصد إحنا؟

( سيف , حضنتنم لأنى عارف إنهم أكتر ناس بتحبني بس هم فهموني غلط .. أنا كنت أقصد سليم .. )

سيف بضحك : أكيد أنتوا أكتر ناس بحبها بس بعد رغد طبعاً

ندى : علشان كده إحنا هنيجي الشبكه

سيف : أنا كنت متفق مع ماما إنها هتروح معايا

رنا : كلنا هنروح

سيف : فرحتوني اووي

رنا : يلا يا عريس جهز نفسك

^^ تانى يوم^^

سيف : أيه رأيك فيا يا ماما

ماما : إبني لازم تكون قمر ..

سيف : بجد أنا بحبك اووي

ماما : وأنا كمان

ندى بضحك : ماماااا ماما وأنا شكلي حلو؟! هتطلع بعريس من هناك؟

ماما : بت اسكتي مش لما نجوز أخواتك الكبار

ندى بضحك: ماشي يا ماما شكراً

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سيف : يلا علشان لسه هنروح عند رنا

ندى بضحك : مستعجل اووي كده

سيف : بصراحة اووي

ماما : يلا قبل سليم ما ييجي

^^ فى بيت رغد ^^

رنا : بجددد قمر أول مره اشوفها بس بجد يا زين ما اخترت

رغد : الله يخليكِ دى عيونك الجميلة

ندى : يا روحي على الجمال

رغد : دى أختك؟

سيف : اه ندى الصغنن بتاعنا بقا

ماما بدهشة : أيه يا بنات أنتوا أول مره تشوفوا العروسة!؟

سيف و رنا و ندى : ضحكنا لأنهم أول مره يشوفوا رغد بس كانوا ديما بيقولوا ل ماما إنها حلوه و طيبه ..

رنا : أيه رأيك فى العروسة.. قمر زي سيف

ماما : حقيقي ربنا يحميها

رغد: ربنا يخليكِ يا طنط

( أخواتي كانواْ مبسوطة اووي ب رغد و بدأوا يتعاملوا معها انها اختهم التالته لدرجة إنى معرفتش أقعد مع رغد )

^ بعد أربع شهور و فى شركتنا ^

الامن : يا أستاذ سيف حضرتك…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طوق الحب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!